CHIS

Dewan Kediaman

Selamat datang ke Rumah Asrama Sekolah Antarabangsa City Harbour (CHIS).

Pelajar asrama kami hidup dalam persekitaran penyayang dan penyayang dengan membentuk konsep "keluarga jauh dari rumah". Kakitangan kami yang berdedikasi memikul tanggungjawab sebagai ibu bapa setiap langkah daripada mengajar, menasihati, membimbing, membangun serta memperkasakan pelajar ini untuk menjadi pemimpin masa depan dalam masyarakat. Pada masa yang sama, keseimbangan yang harmoni diwujudkan untuk pelajar menikmati program kurikulum yang lain. Untuk mengetahui lebih lanjut mengenai Program Asrama CHIS kami, hubungi +6012 222 4938 atau e-mel enquiries@cityharbour.edu.my

Soalan Lazim

Pelajar sekolah berasrama hari ini berjaya pada kadar yang jauh lebih tinggi daripada pelajar sekolah swasta dan sekolah awam, terutamanya dalam kehidupan kolej dan dewasa, menurut kajian yang dijalankan oleh Kumpulan Seni & Sains Baltimore untuk Persatuan Sekolah Berasrama Penuh, (TABS). Kajian itu juga mendapati bahawa pelajar lebih berkemungkinan memperoleh ijazah lanjutan dan mencapai kemajuan kerjaya yang lebih pantas.

Dengan bilangan sekolah yang menawarkan asrama yang semakin meningkat, jelas terdapat permintaan. Pada asalnya, asrama hanya untuk pelajar pra-universiti. Walau bagaimanapun, senario telah berubah dengan ibu bapa meminta kanak-kanak seawal 8 tahun. Di sekolah kami, selepas melihat kemudahan kami, kami mempunyai permintaan untuk kanak-kanak yang baru berusia 5 tahun. Oleh itu, ibu bapa mungkin melihatnya sebagai alternatif yang lebih selamat daripada bayi. pengasuh/penjaga/pembantu rumah/ pusat jagaan di mana kita mendengar tentang penderaan, kemalangan, isu kebersihan dan sedikit atau tiada pemantauan.

Di hujung skala yang lain ialah ibu bapa yang sombong, sindrom 'ibu harimau' di mana tidak kurang daripada A* boleh diterima. Jadi, anak dihantar terus selepas sekolah ke pusat tuisyen, pusat pengayaan dan sebagainya. Tekanan demi tekanan adalah kepada kanak-kanak untuk menjadi lebih baik daripada anak jiran untuk menduduki peperiksaan.

Walau bagaimanapun, semasa asrama kanak-kanak boleh berkembang dari segi fizikal, intelek, emosi dan rohani.

Anda lihat, dalam dunia yang serba pantas hari ini dengan kedua-dua ibu bapa bekerja, daripada menyerahkan anak-anak kepada pengasuh bayi, penjaga selepas sekolah, terdapat langkah untuk mempertimbangkan untuk menumpang. Kami mendengar tentang kanak-kanak kunci yang terpengaruh dengan gajet tanpa pengawasan sehingga semua jenis gurauan daripada permainan dalam talian kepada perjudian kepada maksiat dan lain-lain. Kerja rumah diabaikan atau dilupakan atau tiada sesiapa untuk mendapatkan bantuan, dan isu sosial seperti kes isu perhubungan yang membawa kepada kehamilan remaja malah isu berkaitan ibu yang belum berkahwin, bayi terbiar dan pengguguran. Lebih membimbangkan ialah hakikat bahawa kanak-kanak mudah terpengaruh dan menggunakan tabiat merokok, dadah dan akhirnya menjadi tercicir.

Selalunya ada housemaster/warden untuk uruskan keperluan mereka, untuk memastikan ada makanan panas, waktu belajar, masa lapang, masa gajet, masa mengemas dan seumpamanya. Kedua-dua keselamatan dan keselamatan diperhatikan.

Ini memastikan disiplin dalam apa yang mereka lakukan dan membina hubungan rapat dengan warden guru. Mereka bebas berkongsi pemikiran dan idea mereka yang membawa kepada ikatan yang sihat.

Nah, saya dengan berani akan mengatakan dalam banyak cara. Pertama, perjalanan pendidikan mereka diukir untuk mereka, kerana terdapat program yang seimbang, pelajar menerima pendidikan holistik yang merangkumi sukan, seni persembahan, bahasa, literasi digital dan keusahawanan. Tanggungjawab, mengambil berat dan berkongsi, menunjukkan belas kasihan, berprinsip adalah beberapa nilai yang ditanam. Mereka belajar bagaimana untuk menguruskan wang, bagaimana untuk membuat bajet dan bagaimana untuk tidak meletakkan kereta api pada poket ibu bapa. Apabila mereka meneruskan kehidupan, mereka akan menjadi tabah dalam mencari penyelesaian kepada masalah secara bijak dengan berfikir secara menyeluruh, menimbang kemungkinan dan memastikan situasi menang-menang dicipta. Persahabatan yang berkekalan dibangunkan, pelajar memberi inspirasi antara satu sama lain, mendorong satu sama lain dan jelas menjadi warga global yang diperlukan oleh dunia.

Seperti yang saya nyatakan, asrama harus menjadi alternatif kepada rumah, jadi pelajar harus selesa. Ia sepatutnya menjadi tempat yang boleh mereka panggil sebagai rumah ke-2 dan tempat yang menyediakan pembelajaran sepanjang hayat – pusat sehenti untuk keperluan pendidikan untuk abad ke-21. Setelah berkata demikian, ibu bapa perlu menyemak

  • Kemudahan
  • bilik
  • Makanan
  • Program pengajian
  • Warden
  • Lawatan/ekspedisi
  • Pengangkutan
  • Keselamatan

Beberapa asas yang mesti ada.

Di Sekolah Antarabangsa City Harbour, rangka kerja bercorak jangkaan dinyatakan kepada ibu bapa, mesyuarat ibu bapa diadakan dan ibu bapa bebas meninjau tempat di mana anak-anak mereka akan berada. Menu makanan adalah pra – ditetapkan dan tersedia kepada ibu bapa.

Kami mempunyai guru sebagai warden. Ini memudahkan pelajar untuk membersihkan sebarang keraguan yang mungkin mereka miliki.

Memandangkan kami mempunyai beberapa kemudahan sukan, pelajar mempunyai akses kepada kemudahan ini pada waktu petang dan pada hujung minggu. Berenang, skuasy, tenis, bola keranjang, bola sepak, pingpong, badminton dll. Dewan Kediaman juga dilengkapi dengan kolam renang, gimnasium dan kawasan permainan. Terdapat dek langit terbuka di mana pelajar boleh memilih untuk digunakan untuk belajar, membaca dan bersantai.

Hari Sabtu adalah untuk kerja rumah, dobi dan bersukan. Ahad adalah percuma dan mudah. Keselamatan dan keselamatan adalah keutamaan kami dan pelajar diiringi oleh guru dengan nisbah 1: 6.

Pelajar mempunyai pilihan untuk kembali semasa cuti penggal atau hanya pada akhir tahun. Oleh itu, semasa cuti penggal, mereka memulakan ekspedisi pendidikan ke pelbagai tempat di Malaysia pada masa ini.

Elemen penting dalam asrama kami ialah hubungan rapat yang terjalin antara guru dan pelajar, pelajar kepada pelajar dan ia merupakan pengalaman baharu bagi mereka apabila mereka bertemu pelajar yang datang dari budaya berbeza, bercakap bahasa berbeza dan mempamerkan amalan berbeza. Mereka mengambil masa beberapa bulan untuk menjadi satu keluarga yang berkongsi dan mengalami pengembaraan sepanjang hayat pembelajaran bebas.

ms_MYMS
Tatal ke Atas